أبيوسف | المقابلة

كتابةمعن أبو طالب - يوليو/تموز 13, 2015

يتحقّق أخيراً الموعد مع أبيوسف بعد منتصف الليلالرابر العتيد ما زال في مكتب وكالة الإعلانات حيث يعملالوقت متأخّر بتوقيت القاهرة ولندن وكلانا متعبانيوسف الطاي مهذب ولبقنبدأ بأحاديث مختلفة متفرّعة ثم نرسو على الراب.

معازفكم من الأغان أصدرت حتى الآن؟ فوق الـ ١٠٠؟

أبيوسف: ٣٠٠ تقريباًبس معرفش بالزبط، فقدت الإحصاءفوق الـ٢٠٠ أكيد.

معازفوكل وحدة فيها أقل شيء ٥٠ بار.

أبيوسف: وفي حاجات فيها ١٠٠ بار و١٢٠ بار وفي حاجات بتبقى أكثر، وفي حاجات بيبقى فيها غناء، ما فيش فيها كلام قويأنا مش حاطط لنفسي حد معينبس مثلاً، دلوقتي أنا قاعد بكتب أغنية وطلعت حتة طويلة قوي، وكانت بيت واحد، وبعدين بتقلب على بيت ثانية، فساعتها لازم أكتب كمان ٣٠ بارفي الأول ما كنتش نهائيّاً أعد الباراتبينما دلوقت برجع بطلع عالأغاني القديمة وبقولوااو، سباجيتي مثلاً دي كان عليها ٦٠ بار، إزاي؟

بينما دلوقت أنا واعي قوي لأكم بار عندي لأخلص الأغنيةفمثلاً أقولفاضلي باراتالموضوع لسا عفوي وبيعتمد على شعوري، بس مش مُركّز زي ما كان قبللأنه ما عنديش وقت زي قبللما تقضي طول وقتك بتكتب، وبتمارس الكتابة، بتبقى أسرع وأسلسبينما لما بقعُد بَشتَغَل في المكتب كثير مثلاً وثلاث تيام ما شفتش الكتابة بعدين بجرب أكتب راب، بياخد وقت لحد ما مخي يشتغلوبرضه لما إنت بتكتب كتير، إنت بتستعمل كلام، فمش إنه الكلام بيخلص، بس بصير في خطر إنك تكرر نفسك. فلازم اتضلك تحاول تعمل شيء جديد.

إعلان
معازفبس كيف بتقدر تنتج كل هالكم واتضل على نفس المستوى؟ من وين بيجيك الإلهام؟ من وين بتدخل مواد خام لشلغك؟

أبيوسفالصراحةأنا بقالي ٣ سنين ما دخّلتش مواد خامصارلي ٣ سنين نفس الروتينأنا بصحى، بروح الوكالة، بشتغل، بخلّص، برجع عالبيت، بقعد على كنبة، طاولة، أي حاجةبحط الهيدفونز، وبقعد أكتببكتب، بخلّص، أروح أقعد عن غازولي، أو عمر بام بام، بكتب عالتلفون، نفس التلفون ابن المتناكة من أربع سنينما بيحصلش أي تغييروالصراحة بتحصل فورات بالكتابة، لمّا يكون في عندي مشكلة عاطفية، أفركش مع صاحبتي أو حاجة كدهفاهم قصدي؟

معازفأكيد.

أبيوسفيعني أنا بقيت عايز نمط الحياة دهأنا مش عايز أبقى انسان بيخرج وبيجرّب حاجات جديدة وكدةأنا مبسوط جداً بالروتين ده، يعني أنا لقيت G-spot للحياة كدهأنا عندي ٣٠ سنة، مش صغيرأنا بعرف أعمل إعلانات، أو بالأحرى، بتعلّم أعمل إعلانات، وبعرف أعمل مزيكابسأنا كدا مبسوطمش عايز أي حاجة ثانية.

معازفوكتب؟

أبيوسففي ناس كثير بتقللي لازم يكون في مدخول ثقافي وكدا، بس أنا ما بقراش كتبما بقراش أي حاجةالقراءة بتعملّي رعببخاف أقرا وبكسّل كمانكنت بقرأ آرتشي زمان وميكي وكدا، بس ميكي مش قوي كمان، بحب بطوط.

معازفبس إنت كاتب نصوص إعلانات

أبيوسففي الشغل غير، دي مسؤوليتي وعشان كده بفضل أتطلّع وأقرأ إعلاناتواللي بذاكره هنا بلاقي طريقه للرابمثلاً في السنة الأولى حتلاقي كثير أسماء ممثلين وكده (مي عز الدين في سباجيتي، ميل جيبسون في بلكونة، وبطلّت الموضوع دا من سنة ونصعلشان اكتشفت إنّه الناس دول ممكن حد فيهم يموت أو يحصلّه حاجة، فبضطر أشيل الأغنيةفاهم، أقول بنش لاين” على ممثّل وبعدين يموتما قدرش، بالنسبة لي، كس أم الأغنيةعارف؟ مش مستاهلةفبمحيها بالآخر إذا حصل دا.

معازفبس برضه المراجع اللي بتذكرها واسعة قوي، من سارة كونور في أغنية حلق زيرو مثال على ألعاب أبيوسف المزدوجة. يقول أنا تيرمينيتور، مش سارة كونور. سارة كونور هنا هي الشخصية الخيالية في سلسلة تيرميناتور، وأيضاً مغنية البوب الشهيرة لحزب النور؟

أبيوسفلا عمري ما قلت حاجة كده.

معازفمش إنت في أغنية ليك قلت حاجة عن حزب العدالة والنور؟

أبيوسفلأ ماليش في الكلام دافي ناس بتغنّي بالمواضيع ديبراحتهمأنا ما بحسّش دا بأكّل عيش لحد غيرهم همايعني ما حسش دا ممكن يغيّرما بحسش في أغنية ممكن تغيّر مجتمع الصراحة.

معازفالمشكلة إنهم لا هما ناشطين ولا فنانين، هما بالنص.

أبيوسفهو بالأساس الأغنية مش دورها تعمل كدايعني الأغنية مش موجودة عشان دايعني الشوكولاطاية مثلاً، مش مطلوب منها إنها تكون مفيدة لصحتكأنا مش باكلها عشان أحسّن صحتي، أنا باكلها عشان طعمهاحتقولي لأ، غيّر الشوكولاطة خليها مفيدة وشيل منها الحاجات المضرة، ما بقتش شوكولاطاية بقت حاجة بنت وسخة فاهم؟ بس سيبك من الموضوع داموضوع المراجع References الكتير دا اللي تكلمت عليه، هو قشطة أنا أقلك حاجة عن الموضوع دا.

إعلان

معظم حياتي وأنا صغير، كنت بتفرج على أفلام نيك، زي ما كنا كلنا واحنا صغارأنا مش حاسس إنه المراجع دي صعبة على أي حد بيسمعهمدي هيا ثقافتنا، الناس بتتفرج على ساوث بارك، وبنفس الوقت حتبقى متعرّضة بشكل ما لمدحت صالح. حتى لو إنت ما بتسمعوش، بس حتكون إنت عارف عنهحتى لو استغربته مثلاً بس هتقابل حد بيسمعهبتركب تاكسي بتسمع حاجات، يعني مش هاكدب عليك وأقلك آا أنا عارف الشارع المصري وكدالا أنا من الزمالكبس أعرف الثقافة العامة لأني عايش هنا، فاهم؟

معازفطيبانت بديت كدرامر في فرق ميتالمش صح؟

أبيوسفآا.

معازفكان اختصاصك بس الدرامز؟

أبيوسفلأ، كان اختصاصي إني بألّف الأغاني على الغيتاريعني بص أنا كدرامر عامة – ليك في الميتال قوي؟

معازفليا.

أبيوسفدرامز الميتال بيبقى فيه جانب رياضي في الموضوع، زي الدرامر تبع Mayhem بينما التو درام تبع Metallica وحِش، حافظينها إنه لارس (أولريك، ميتاليكاوحِش، عشان هو مش مكنةفا أنا كدرامر، مش كدا خالصعمري في حياتي ما شغّلت مترونوم وعملت تمرينمتعتي في الميتال كانت إني أكتب أغاني، وما كنتش أقدر أعمل إيقاعات سريعة قويكنت بحب الغيتاربس ما كنش عندي ثقة بنفسي كعازف غيتار فلعبت درامزيعني ماشي حالي عالدرامز، مش عاطل.

معازفيعني إنت كاتب أغنية وملحنهذا اللي كنت تعمله.

أبيوسفآافي الميتال، ما فيش كريدت واضح لمين بألف الأغنيةبس قشطة يعني.

معازفطيب وكيف حوّلت من الميتال للراب، خصوصاً إنه في عداوة بين النوعين.

أبيوسفقابلت بام بام، رابر جامد نيككنت أنا مارق في فترة ببعد عن الميتال وبلعب سايكديلك، Camel وبينك فلويد وكداجزء من التخلف اللي كان بيحصل ساعتها هو إنه نجيب رابر يغني على مزيكا زي جيمي هندركسفلقينا حد مجنون كفاية إنه يعمل كدا وهو كان بام بام.

سمعت ألبوم كندريك لامار الجديد؟ راجع لنا الألبوم مازن السيد الإيقاعات البلهاء دي؟ ما كناش كدا، بس كنت بلعب بيتز مستحيل يتراب عليها، بس هو ساعتها كان برضه عم بغير، كان زهق من الراب وحابب يغير، بس ما نفعتشوراح كل واحد بطريقه، والفرقة دي بساعتها فرطتوالراب بالنسبالي وقتها كان حاجة عبيطة.

معازفأكيد في الميتال في استهزاء بالراب.

أبيوسفآا طبعاًوهو كمان كانت فكرته عن الميتال إنه حاجة هبلبعد سنين قابلتهقام قللي انا بقيت بلعب غيتارقلتله أحا أنا بقيت براب.

معازفإنت كنت لحالك بلشت تعمل راب يعني؟

أبيوسفآا كده لوحدي، حاجات هبل يعنيهزار يعني، كنت بهزّر.

معازفكنت سامع شي راب عجبك مثلاً؟

أبيوسفلأسمّعني Only Built 4 Cuban Linx بتاع Raekwon – لو حكيت معلومة غلط بالموضوع دا ممكن يضربني – ورابر إنجليزي اسمه كلاشنكوف أندرجراوند فشخ يعنيبس ما سمعتهمش قوي.

كنت بحب Eminem بس بحبه للبوب في شغله مش لتقنياته في الرابدلوقت بفهم أكثر قديه هو قوي تقنياًوبعدين ابتديت أكتب راب هبل وهزارحاجات بطيئة فشخ. (يؤدي بعض الكلمات، يوم خميس قاعد باكل سوشي، فاهمالمهم، قابلته ولقيته بقا يلعب غيتار، قلتله أنا براب بالعربي دلوقتي، هو كان براب بالإنجليزي أصلاً.

فاحترنا نعمل إيه، قام قللي خلص كس أم الغيتار، رمى الغيتار وقللي يللا نراب مع بعضوهو بقا وَحْشْ، في الكلمات وكدا، وكفلو ومقاطع لفظية هو مجنون تماماًفاشتغلت معاه هو وجماعته، وهنا تعلمت أبقى تقني في الراب بتاعيوبعدين حصل إنا قابلنا سواج لي، غازوليوقتها كإنتاج كنت عامل زي أي موزع وأشتغل بشكل بسيط جداً، فالغازولي علمني هندسة الصوتعلمني أنتجيعني قبل كدا كنت أعمل حاجات تافهةسمعت غراب مثلاً؟

أول ٩٠١٠٠ تراك كلهم إنتاج سواج ليالتراكس كلها أصلاً عندنا بالأرقاميعني لو عندي حفلة مع سواج لي أقله، غازولي، نلعب سلبي، فحنلعب انسترامنال، فدي إلها رقم، نلعب رقم ٣ مثلاًفغازولي حيفهم إنه هي الأغنية الثالثة اللي كتبناهاومن دول عنا ٨٤ بس مع سواج ليواسألني أي أغنية أقلك دي رقمهاوهمه ما نزلوش بالترتيب داهو قاعد جنبي هنا بالمناسبة إذا عايز تسأله أي حاجة أتعرف على غازولي ونتفق على ترتيب موعد لإجراء مقابلة.

إعلان
معازفكيف بتشوف شغلك تتطور، بتقدر تقسمه لمراحل معينة؟

أبيوسفهيه مراحل بتروح وما بتيجيشنفسي تيجي تاني. (يضحكيعني بص أقلك مع غازولي، في مرحلة البروداكشن بتاعه في المرحلة الأولانية بتاعتنا، بطلع مني صور شعريّة.

معازف: يعني قصدك زي سهل صعب ٢ لما تقول كلمة عدو أربع مرات كل مرة بمعنى؟ آد صديق أو عدو/جري عالبيت عدو/شافو كم في يتعدو/وصلت شهر وخلاص عدّو

أبيوسفلأدي المرحلة الجديدةأو المتوسطة بالأحرىيعني اللي هوا بهضم الواقع من غير لبن رايب الدنيا ضلمة، أو الوقعة وحشة زي ما عباس اكتشف“. دلوقتي، بقيت مركز في الفلو وأقل بنش لاينز وأقل ستاند أب كوميديلما أكتب مع غازولي ببقى entertaining like stand up comedy. بنش لاين بعد بنش لاين على طولالمرحلة الأولى كانت مثلاً آسف عالأبجورة، وأُف OFF، حتلاقيها raw أكثر وrough. مفيش صور، هي أكثر أبيض وإسودأوف مثلاً هي trap anthem، بلاش نحط جنرا يعني بس لسا الموضوع بلاك آند وايت.

معازفطيب وأغنية زي مول؟

أبيوسفغريب إنّك سألت عن الأغنية دي بالذاتمول دي أنا أنتجتها، بس أنا فعلياً كنت بحاول أقلد الفترة الأولانية بتاعتي أنا وسواج لي من ناحية كلمات وإنتاج.

معازفوسكيبآد وساموراي ودبرياج وهدول، انت رايح على محلPusha T ولا أنا بتخيل؟

أبيوسفأنا بحب Pusha T جدّاً.

معازفأنا سمعتهم وتذكرت Numbers on The Board.

أبيوسفأنا متأثر جداً بالبيت دامش في الأغاني دول بس، في أغاني ثانية كثير برضهفي بيت تحديداً، LOB، عارفها؟ لوب هي نتيجة مباشرة لـNumbers on The Boardفي أغنيتين بعترف تماماً أنهم أثروا عليا كثير:Drake – Worst Behavior دي كانت لها تأثير مباشر على Naftalin، وNumbers On The Board بتاعت Pusha T.

وبالمناسبة، العينة من أغنية لوب جاية من شيء من بعيد ناداني” لمحمد منير.

معازفطيب إنت عم تشتغل كثير وعندك روتين معينقديه بتعيد كتابة وقديه بتعمل رقابة لنفسك قبل ما تنشر؟ يعني بتكتب وبتكب كثير مثلاً؟

أبيوسفجداًلأتفه الأسباب اللي ممكن تتخيلها.

زي مثلاً، أنا دلوقت، من أكثر الحاجات اللي أنا مبسوط فيها إن فيه كمية فنانين، سواء من مصر أو من الوطن العربي كله، مثلاً لبنان وفلسطين والعراقعندك عمالقة راب يعنيإنه أنا أقدر أسمع حاجات كثيرة من الحاجات دي، دي حاجة أنا أحبهاوبسمع كل حاجةكل حاجة وباستمرارفأنا بكب الحاجة زي ما بتقول، بشيل الحاجة لو مثلاً إنه حاجة ممكن تتفهم غلط.

معازفغلط إزاي يعني؟

أبيوسفبص، أنا في الدس بتاعي مباشر قوييعني لو دسيتك حتعرف إني دسيتكفمحبش، ممكن أقول بار مثلاً… يعني أنا إزاي بكتب أغنية، ببقى قاعد في الأوضة مثلاً، صح؟ شايف قدامي كرسي مثلاً، أو شايف صورة لوحة، فأوتوماتيكي ببدأ أفكر برايمالراب عفوي جداًفممكن أبقى بسجل الأغنية قبليها بيوم، حد منزل أغنية بدس فيها حد اسمها الكرسي مثلاً، فأنا لو قلت حاجة فيها الكرسي، حتتفهم إنه أنا بدسه، وانا مش قصدي أدسه.

معازففممكن تكب أغنية من ورا صدفة زي هاي؟

أبيوسفيعني يبدو بارانويا أو شيء مبالغ فيه بس أنا كداأنا أصلاً ما بكتبش حاجة أنا مش بقلهابشتمش وبتكلمش في السياسة، بس بعمل حساب للأندرجراوندوالناس بتقللي ما تعملش كدا، لإنّه هيعرف إنّه مش قصدك، بس أنا ما بحبش، لأنه الحاجات ممكن تلتهب جداً، بس، فدا هو سبب حجب الأغاني.

معازفطيب بالنسبة للكتابة والفلو وضبطه، بيطلعو معك وما بتعيد الشغل عليهم؟

أبيوسفنادر جداً ما أعيد الكتابةأنا بكتب وبسيعني يمكن أعدت كتابة ١٠ أغاني بسبس لما أحس إنه ضرورييعني سواج لي ممكن يقلي إنه التراك دا ما فيوش نفس الطاقة مثلاً، لأنه إحنا عادة لما نعمل أغنية بقللي هو مثلاً إيه رأيك بالبيت دا؟ وخلال بارين من البيت ببدا أراب، وبتكون أول مرة أسمعهادي طريقتناكدا بتبدا معانا الأغاني وبنشتغل سوافبالعادة بكون في طاقة معينة في الفلو، فإذا عجبه اللي عملته أول ما سمعت التراك وبعدين رحت كتبت ولقاه بطاقة مختلفة غير عن اللي طلع أول مرة، ممكن يقللي انت رحت في حتة تانية مثلاً.

معازفيعني هاي الدرجة من التعقيد في الكتابة وصلتها بالممارسة بس؟

أبيوسفآا كداأنا بداية ما كنتش مهتم في الفلو خالصفي مشهد راب محلي جامد قوي، هو الجيل الجديد، عنده تكنيك عظيميعني أنا في الأغنية هتلاقيني بقول إني أجمد واحد، بس في ناس بيعملو فلو هنا في مصر حاجات مرعبة.

معازفبس الفكرة أنه التقنية لفايدة الأغنية مش للتكنيك نفسه؟

أبيوسفلا مش بالضرورة، ممكن للتكنيك نفسهأنا بشوف إنه الإيغو هو دافع قوي كثير في الرابالدافع الأقوىالإيغو وانك تكون بريء من أي perception. يعني انك تشتغل على راحتك وما فيش حد عارف انت مينالناس مش عارفه تتوقع منك إيه ولا تحطك فين.

إعلان
معازفيعني غانغستر مثلاً أو ثوري؟

أبيوسفأو كوميدي مثلاً، ومرة وحدة واحد صاحبك توفى ومش عبالك تكون بتضحكوبتبدا تصير سوداويإذا كنت صادق رح تكون حلوة بس حيجيك ناس يقولولك فين شغلك بتاع زمان“. أنا بالنسبة ليّا كان في شوية صراع بتعلق بأنه إما أكون زي زمان أو أكون أبيوسف جديدبسمع أغاني مثلاً وبضرب حالي على إيدي وبقول ما تعملش كدا” الكتابة فيها مش بتعجبني.

من كوكب تاني خالص جيت كوكبكم كقنصل

معازفوين بتحط تراك زي بس حلو؟

أبيوسفدا كان من فترة كنت بحاول أبقى شعري Lyrical أكثر وأسيب الفلو.

معازفطيب هذا بالنسبة إلك عودة ناجحة للمرحلة الأولى؟

أبيوسفلا ماظنش أبداً إني ممكن أقدر أرجع للمرحلة الأولىيعني لو جربت رح يطلع معي عالأغلب حاجة حلوة، بس مش ممكن أبداً أكون نفس ذلك الشخصاختلفتظروف حياتي مختلفة تماماً.

معازف: 4 سنين.

أبيوسفومش أي أربع سنين، أربع سنين معينين قويأنا لما كان عندي ١٧ سنة كنت ما بقعدش في البيتفي الشارع على طول مقضيها وفي الشغل واخد موقف ومش مكترث لأي حاجةفالأربع سنين دول بتاعون أبيوسف مختلفين جداًيعني الكليشيه تبع الراب إنك لازم تكون مهمل ومش فارقة معك كنت مناقضه تماماًكنت قاعد في البيت وحاسس بالأمانأول مرة من فترة طويلةفا كنت بكتب من زخم الفترة اللي قبلها.

بس دلوقت أصبحت مستقر قويوالصراحة بندمكان نفسي بكون أكتب راب لما كنت في الفترة المتهورة دييعني لما كنت صغير عمر ١٩يعني بكتب الراب ده دلوقت، لو كنت براب وأنا عندي ١٩ كان عملت إيه؟ أول راب كتبته كان عمري ٢٤٢٥، يعني كبير بالنسبة لرابرالراب is a young man’s game. يعني لو عندك خبرة تقدر تكتب فيرس طحنبس واحد عنده ١٩ فيه يطحنك، بس بسبب الإيغو بتاعه وبراءته من أي بيرسبشنما عندوش أي بيرسبشن.

معازفزي ناز بإلماتك يعني.

أبيوسفآا بالزبط كدا زي ناس بإلماتكالراب اللي هو كس أم التخطيط والبناء والكتابةانت بس شغّل البيت وأنا هفضل مكمّل.

معازفطيب وإنت وين بتشوف حالك رايح، ولوين بتشوف مشهد الراب في المنطقة متجه؟

أبيوسفتمام، الموضوع بقى ناجح فشخ، الاستماعات بتزيد، الناس بقت مهتمةالجودة بترتفع وفي ناس أكثر عايزة تكون جزء من المشهدففي حاجتين، في ناس مهتمين يسمعوا، وفي ناس حابين يشاركواكثير ناس دلوقت مثلاً عايزين يصيرو منتجين، أو مثلاً مخرجين عايزين يعملو فيديوهات لرابرز، أو مصورين عايزين يعملو غلاف ألبوم أو يصور رابرهدول زمان كانوا يروحو محلات ثانيةفقشطةالدي جايز مثلاً كانوا يلعبو حاجات ثانية دلوقت بيلعبو راب.

برضه في أماكن في مصر اللي هيه يعني أماكن معروف عنها إنّها هتستعرّ من الراب، أماكن قديمة كان بقالها مفتوحة مثلاً عشرين سنة، ومستحيل تحط راب، دلوقت بقا في سواج نايت في تاماراي (كلاب في القاهرةمثلاً، ودي حاجة منيحة لأنه يعني إنه الراب دلوقت، ما بقاش حاجة مرفوضة من المينستريملأ المينستريم هو بقى يطمح ويحاول إنه ينقبل من مجتمع الرابالنجوم والمشاهير هلق، أغانيهم بتكون مبنية على أغاني رابفدي حاجة كويسةفمثلاً دلوقت الممثلة بتاعت توايلايت بتلاقيها لابسة جزمة هيب هوب، الـfashionistas وكده حابين اللوك بتاع الهيب هوبفدا يعني إنه الثقافة بتاعت الموسيقى اللي أنا بحبها بتنتشر، ودا منيح، مش لازم الواحد دايماً يضل برايعني الميتال بعلمك إنّه إنت دايماً تبقى مكتئبوإنّه لو الناس حبوه، بيكون وِحِش.

معازفلازم تكون دايماً برا (Anti-social)

أبيوسفلا ليه دايماً لازم كدا؟ الراب بيديك ناحية إيجابية مثل Jay Z مثلاًالشب الصغير بفكر إنه أنا عايز أكون مثلهأني أملك فريق كرة قدم محترف مثلاًوهو بس رابر، ولا حتى بينتجبس، الأهم، الشيء الأساسي بالنسبة لي إنك تفضل مكمل من غير ما تتوقع أي حاجة.

معازفيعني تكمل لإنك بتحب اللي بتعمله.

أبيوسفآا أهم حاجة.

معازفهيك بتحافظ على نزاهة الشغل؟

أبيوسفأنا بالنسبة لي ما بفكرش من ناحية نزاهة وكدا، أنا بفكّر بالمتعةيعني في اللحظة اللي إنت بتسمع وحدة من أغانيي وبتوقفها لإنك زهقت، معناته أنا فشلت في تلك اللحظةما بتفرقش معايا الرسالة ولا وأي حاجة ثانيةبس الإمتاع.

معازفليه بتمحي تراكات كثير؟

أبيوسففي حاجات بتبقى تراكات مش عاجبانيوبحس لو مثلاً صاحبك قلتله سمعت عن أبيوسف، قلك لأ، فقتلته خود اسمع أبيوسف، خش اكتب أبوسف على ساوند كلاودويخشفيدخل ياخد رأي من أول أغنية، وبكون ما سمعش سلبي” مثلاً، ما سمعش المايك بتاعي، ما سمعش حاجات كثيرة، وما سمعش حاجات لازم تسبق حاجات ثانيةفاهم قصدي؟ فأنا بحس الليست دايماً لازم تبقى راهنة بطريقتينراهنة في إنه ما يكنش في أغنية من وقت راح وما قدرش أعملها ثانيوراهنة بالنسبالي للي أنا بعمله يعني في حياتييعني أكون بشتم في حد مثلاً، بعدين زعلت إنّي شتمته فأقوم ماحيهابقية الناس في الراب مش كدا بسيبو الديس إلى الأبد.

معازفلأنه كان في كلام إنه الموضوع هو أنك عايز تاخدهم تنزلهم في ألبوم.

أبيوسفلا مفيش منه الكلام دا.

معازفطيب والناس تجيب الأغاني دي منين؟ في واحد مثلاً عامل أرشيف لكل أغانيك، شفته؟

أبيوسفما أنا بلاقيهم مرات، في الأول كنت بحاول أشيلهم، لأني مش عايز حد يلاقيهم، بس اكتشفت في ناس بترفعهايعني أي أغنية ليا لو أنا شلتها حتلاقيها، الموضوع مبقاش في إيدييعني خالص طالما إنا عملت طلعت أغنية خلص صار إلها حياتها لوحدها.

والصراحة – وأنا ما بعملش كدا عشان كدا بس بيحصل يعني – إنها بتعمل بين الناس كلام كدازي واحد يتكلم على أغنية فيقلو ما سمعتهاش مثلاًإي دا مش موجود عالبيج؟ إيا دا دي نزلت في مكان ثاني، فدا منيحيعني زي لما أنا كنت أسمع System of A Down وأعرف إنه عندهم أغنية كدا على شريط معفن أروح أدور عليه وأقلب الدنيا لحد ما ألاقيه وأقعد أسمعهفدي حاجة حلوة.

معازفنرجع لموضوع المراحلممكن تحددلنا المراحل في شغلك بالتراكات؟

أبيوسفالمرحلة الأولىسلبي ورعب يابني وكداكنت رابر فقط ومعتمد على سواج لي تماماً في بيتس وتسجيل وميكس وماستر، ودي كانت من أحلى المراحل لإن كان الواحد مش عارف هو بيعمل إيه بس مبسوط.

المرحلة التانيةمجزرة، وحد يقول كات، ومجنون يا، وإكوالايزرإبتديت أنتج بيتس لنفسي وكنت بسجل لوحدي وكنت مبسوط جداً.

المرحلة التالتةمحاولة الألبوم الفاشلةشيفت كاف، تباً، ملاهي ٢، هارلم شيك، جامد بسكل دول كان المفروض يكونوا على ألبوم مع بعض بس أنا كسلت فنزلتهم على طولوأظن ديه كانت فترة تطور في الإنتاج.

المرحلة الرابعةيوجاكنت زهقت إنهم بيقولوا إن الفلو بتاعي ضعيف فا إديتهم على دماغهم.

المرحلة الخامسةأنا فيها دلوقتي أظن و ماعانديش أي فكرة إيه إللي هيحصلربنا يستر.

معازفموضوع علاقتك باللغة العربيةانت عن وعي قررت تراب بالعربي؟ ولا هيك طلع معك؟

أبيوسفلا هي طلعت معي كدا الصراحة.

معازف: وفكرت تغني راب بالإنجليزي؟

أبيوسفبعرف أراب بالإنجليزي، وجربت، بس يعني لو سافرت برا مثلاً في بلد ما بتفهمش عربي، أراب بالإنجليزي، بس أنا دلوقتي عايش في وسط بيفهم عربي، فأراب بالعربيعشان الناس تفهم الإشارات والنكت والحاجات دي، اللي إنت بتتكلم فيها يعني.

يعني مثلاً إنت لما قلت كوينتن تارانتينو، بالنسبالي دي مش بنش لاين ناجحلأنه الثقافة بتاعتي اللي بقدملها الأغاني يمكن بمتفهمش مين كوينتن تارانتينو.

معازفبس الناس بتجوجل.

أبيوسفآا بالزبط بس دا بالنسبالي مش صح، المفروض الناس تفهمها عالطايرأنا بحس إنه لو حد راح بلد ثانية وبدا يراب بالإنجليزي، فهو هيضطر يغيّر مبادؤهيعني ما ينفعش بالبساطة دي الواحد يغير لغةلو حبتدتي ابتدي باللغة اللي حوليك.

معازفبالزبطتغيير اللغة بيجي معه تبعات كثيرة.

أبيوسفوبالرفرنسنز، بحاول دلوقت أقلل من الحاجات اللي مش عربي بسبحاول أقللها، مش دايماً بقدر، بس عطول بحاول.

معازفطيببالنسبة للدسالناس بتقول انها بتنفر من الراب عشان الدس.

أبيوسفمش صحيحأنا بيجيلي عصفحتي ٣ أضعاف الاستماعات العاديّة لما أنزل أغنية مكتوب عليها دس، ولفترة ٣ أيام بيفضل كداومرات أكثر، وإذا دس لحد مشهور بتوصل مرات وأضعاففأنا مش بوافق إنه الناس بتنفر من الدسالدس هو أكثر حاجة ممتعة للناس في الرابالرابرز بتقلك لازم تعمل مواضيع ورسالات عشان نوصل الرابدا مش هيوصل لأي حاجة الناس مش عايزة درس من واحد لابس بنطلون واسعفأكثر شيء ممكن تعمله هو إنك تكون ممتع.

يعني أنا بكتب أغنية راب وبقوم بدسك إنت بالتحديد، حتى في الميتال، الدس أو الهجاء بيكون غامض ومجازيبيقُلك مثلاً إنه رح يقتل ولاده ويمزق روحه وينبش قبره وحاجات ما تتعملش واقعيّاًبينما في الراب، إنت بتعمل اللي بتقوله فعلياًهي مسابقة والناس شايفه إيه اللي بيحصلزي اللي بيحضر مرات كرة قدم مباشرة عالهواءودا بس موجود في الراب ومسلي جداً والناس بتحبهيعني هي مسابقة وتنافس، وهيه زي التلفزيون الواقعي.

يعني مش زي الملاكمة بتسلمّوا على بعض وبعدين بيضرب الجرس وتبدؤوا تخبطو في بعضالراب ما فيوش جرس بدايةعطول ضرب ضرب ضرببص دا قال إيه بص دا رد إزايبرضه بتحط سكت skit في النص مضحكةممكن تعمل أي حاجةالناس اللي بتلعب ميتال بتقللك الراب دا حاجة كلها كمبيوتر وروتينمش صحيحأنا ممكن أعملك حاجات متنوعة، حتة من مسرحية بتضحك، الاحتمالات لانهائيّة.

معازفإذاً العداوات اللي بنشوفها بالديسات، هل هي محصورة بالأغاني ولا بتخرج عنها للحياة الحقيقية؟

أبيوسفأكيد ممكن تطلع برابس أنا شايف إنها لازم تبقى محصورة بالأغاني، وإنه إذا في رابرز نازلين ديسات ببعض وعندهم معركة، فهي مسؤوليتهم إنهم يفضلوا محترمين بعضهم لحد معينودايما يبقى في بيناتهم تواصل.

يعني أنا والحمورابي كنا بنتكلم عالإنبوكس طول الوقتقلتله، برو يللا انت مش هتنزل الفيديو؟ فين الفيديو؟ فقللي هينزل يا مان وهفشخك.

 

معازففعلاً؟

أبيوسفأكيدلأني بحترمه كرابر وككاتب وكمنتج، وهو كمان بحب شغلي فإحنا الاثنين مستنيين نشوف حيحصل إيهفي يعني نوع من الترقب والانتظار المحمسمش يعني زي أي واحد يدسكهو نوع من التعاون يعني، فينا نعمل تراك مع بعض أو فينا نعمل مجموعة تراكات ندس بعضزي كأنك بتلعب بلاي ستيشن وفيه طريقتين للعب، Multi player وVersus.

معازفيعني لو إنت والحمورابي شفتو بعض بالشارع مش هيكون في دم؟

أبيوسفلا بالعكسده صاحبيوأنا بقله لو جيت مصر تنزل عندي في البيتأخويا يعني، فاهمبس ينزلي هوا بـ برومو، وأنزله بس بأربع باراتخمسة بالكثير.

معازففي ثيمز بتضل تطلع، موضوع بينوكيو.

أبيوسفأيوه، الكذاب.

معازفتمام، إنت بتحكي عن حالك مثلاً؟ ولا عن حد ثاني.

أبيوسفلا عن نفسيأنا بكذب مرات، ولإني بكذب فأنا زي بينوكيوكل حد بيكذب وما بيكذبشفأنا بتقبل هذا الجزء منيما بقبلوشبحاول ما أكزبش، بس يعني عارف عنه.

معازفوبرضه حارس المرمى رعد.

أبيوسفآا، رعد، من كابتن ماجد.

معازفيعني حارس من الدس؟

أبيوسفحارس في كل حاجةكلنا بينشاط علينا كرات وبنشطهابنفس الوقت بحب حاجة بحارس المرمى إنه ما عليهوش مسؤوليّة أنه يجيب جون.

معازفيعني إنه عنده مسؤولية حماية مرماه وبس.

أبيوسفآا، وبرضه إنه لو جاب جون بتبقى جامدةالناس بتحييه أكثرورعد معروف إنه هو بجيب جوان.

YFGYY

معازفقديه اشتغلت على YFGYY؟

أبيوسف٣ شهور بالضبط بالتسجيل بكل حاجة.

معازفإزاي فرقت عملية كتابة ألبوم كامل عن كتابة الأغاني المتفرقة؟ خصوصاً إن الألبوم مترابط ولما يسمعه الواحد بيحسه عمل واحدمش تجميع تراكات يعني.

أبيوسفالصراحة أنا اشتغلت عليه كإنه أول عمل ينزل ليّاوكان عندي قاعدتين وهما ١مافيش أغنية زي التانية و٢مفيش لحظة تبقي مملة بالنسبالي.

معازفالألبوم مظلم جداً، من فين جات السوداوية دي، هل إلها علاقة بحاجة حصلت ولا دي كانت النبرة اللي انت عايزها للألبوم؟

أبيوسفلا والله أنا ماكنتش مقرر الموضوع ده، بس هو فعلاً كان في وقت ممكن أكون أنا فيه مايل للسلبية والاكتئاب والإحساس بالفشل شوية.

معازفشخصية هاني اللي في الألبوم جديدةهل هي شخصية مقابِلة لرعد ولا امتداد لها؟

هاني الفيلم” القصيرقريباًحصريّاً لمعازف.

معازفطيب، مش ضايل وقتسؤال أخيرإيه معنى YFGYY ومن فين جاي؟ إنت بتقوله بالألبوم أحرف منفصلةهيك بتلفظ؟

أبيوسفببساطة جالي سؤال على ask.fm بعد ما قولت إني هعمل ألبوم، السؤال كانهل هتعرف هتفشل في الألبوم ولا ياما في الجراب يا يوسف؟

Yama Fel Graab Ya Youssef = Y.F.G.Y.Y

Leave a Reply